Historia kolarstwa w regionie konińskim

 

Pierwsze informacje o konińskich cyklistach w Koninie pojawiają się na początku XX wieku. Dzięki działalności TG Sokół oraz harcerzy miejscowego Gimnazjum zaczęło się rozwijać kolarstwo w naszym regionie.
Od 1926 roku organizowane były wycieczki turystyczno – krajoznawcze, na początku były to wycieczki piesze, rowerowe oraz spływy kajakowe.
II Drużyna Związku Harcerstwa Polskiego im. Jana III Sobieskiego w swoich szeregach skupiła kilkunastu kolarzy. Kolarze uczestniczyli w wycieczkach do pobliskich miejscowości, m. in. Gniezna i Kościelca.
W latach trzydziestych XX wieku powołano w Koninie kolejne sekcje kolarskie. Rozpowszechnienie dyscypliny nastąpiło za sprawą Kolejowego Przysposobienia Wojskowego, Związku Rezerwistów i II Drużyny ZHP.
Prawdopodobnie (dokładna data nie jest znana) 4 października 1931 roku miały miejsce I Mistrzostwa powiatu Konińskiego w Kolarstwie Szosowym. Dystans 120 km przebiegał na trasie Konin – Rychwał – Tuliszków – Turek – Sompolno – Ślesin – Konin. Zwyciężył Tadeusz Ganowicz, a udział wzięło 6 zawodników.
Biegi kolarskie odbywały się coraz częściej podczas szczególnych okazji. Przykładem może być Powiatowe Święto Wychowania Fizycznego w 1936 roku, na którym odbyły się zawody na dystansie 4 km. Zwyciężył Zygmund Rulak z KWP, uzyskując czas 6 min. 35 sek., drugie miejsce zajął Teodor Baranowski (niezrzeszony) z czasem 6 min. 45 sek. i trzecie miejsce zajął Kazimierz Wyrwa (Związek Rezerwistów) z czasem 7 min 36 sek.
Najliczniejszą sekcją kolarską w naszym regionie była II Rzemieślnicza Drużyna ZHP – 40 kolarzy, KPW – 30 kolarzy. Kolarze uczestniczyli w zawodach rejonowych i licznie uczestniczyli w wycieczkach organizowanych przez Tadeusza Ganowicza.
Sekcja kolarstwa w Koninie w latach 1948-1949 miała w swoich szeregach zawodnika reprezentującego bardzo wysoki poziom - reemigranta z Francji, K. Mikołajewskiego. Ze względu na brak środków finansowych niepozwalających na zakup sprzętu drużyna musiała zawiesić działalność, co na jakiś czas zablokowało rozwój dyscypliny w naszym mieście. Ponowne ożywienie się sekcji miało miejsce w roku 1957 - dzięki decyzji KS „Górnik" zakupiono zawodnikom rowery wyścigowe. 30 kolarzy trenował Bogdan Jankowiak. Inicjatorem powołania sekcji, a później jej kierownikiem był Ignacy Kozłowicz.
W latach 1958 – 1964 czołowymi zawodnikami sekcji kolarskiej Górnika Konin byli Stanisław Pawlak, Edward Gryzań, Michał Motawski, Edward Kreczmer i Józef Jankowski, którzy startowali w wyścigach regionalnych i ogólnopolskich.
W sezonie 1959 -1960 Stanisław Pawlak zdobył tytuł mistrza okręgu poznańskiego na szosie. Rok później, po uzyskaniu licencji zawodniczej I klasy, włączono go do kadry narodowej przygotowującej się do XV Wyścigu Pokoju. W kolejnym roku miał okazję startować wraz z reprezentacją CRZZ w zawodach w Jugosławii. Triumfował również w organizowanym przez klub wyścigu o „Lampkę Górniczą" w latach 1963 - 1964. Trasa przebiegała na trasie Konin - Rychwał - Turek - Koło - Konin, a na starcie stanęło ponad stu kolarzy.
W roku 1965 konińscy kolarze wzięli udział w Mistrzostwach Okręgu Wielkopolskiego. W wyścigu drużynowym na 100 km drużyna Górnika Konin w składzie: Stanisław Pawlak, Wojciech Dobrochowski, Kazimierz Wawrzyniak i Zbigniew Augustynowicz zdobyli tytuł wicemistrzów okręgu wielkopolskiego, pierwsze miejsce zajęła drużyna Lecha Poznań, w której startowali m. in. Zenon Czechowski i Marian Kegel.
W Ogólnopolskim Wyścigu o Lampkę Górniczą (1965) zwycięstwa odnieśli: w licencji II Stanisław Pawlak i w licencji III Wojciech Dobrochowski, piąte miejsce zajął Zbigniew Augustynowicz.
Drużyna Górnika Konin w składzie: Stanisław Pawlak, Wojciech Dobrochowski, Kazimierz Wawrzyniak i Zbigniew Augustynowicz w X Ogólnopolskim Wyścigu Kolarskim Dookoła Kurpi (wyścig pięcioetapowy) zajęła 3 miejsce.
W 1965 roku w Mistrzostwach Polski Federacji Górników drużyna w składzie Ireneusz Spyszkiewicz, Andrzej Perda, Stanisław Pawlak, Wojciech Dobrochowski, Kazimierz Wawrzyniak i Zbigniew Augustynowicz zajęła 2 miejsce, zdobywając wicemistrzostwo Federacji.
Po sukcesach w latach 60-tych nastąpił regres. W latach 1969 – 1970 reaktywacji sekcji kolarskiej w MKS Zagłębie Konin podjęli się Tadeusz Jankowski i Zbigniew Augustynowicz, dołączyli do nich Sławomir Malak i Wojciech Dobrochowski. Po wyborach kierownikiem sekcji kolarskiej został Sławomir Malak.
W połowie lat 70-tych opieką i doposażeniem sekcji kolarskiej zajął się Oddział Państwowej Komunikacji Samochodowej w Koninie. Wyposażył kolarzy i klub w niezbędny sprzęt. Dzięki pomocy na nowo pojawiła się perspektywa odbudowy kolarstwa w Koninie. Kierownikiem sekcji kolarskiej został pracownik PKS Konin Kazimierz Zajączkowski.
Zorganizowano mały Wyścig Pokoju, w którym wystartowali zawodnicy z powiatu konińskiego i słupeckiego. Sekcja MKS „Zagłębie" liczyła wówczas 25 zawodników, z tego ośmiu seniorów, dziesięciu juniorów i siedmiu młodzików. Kadrę stanowili: Piotr Andrzejewski, Zbigniew Walny, Piotr Kubiak, Adam Staszak, Franciszek Sawicki.
Najlepiej zapowiadającym się zawodnikiem był Piotr Andrzejewski, który odniósł sukces w ogólnopolskim wyścigu „Dookoła Wielkopolski". Ponadto wygrał Ogólnopolski Wyścig Kolarski organizowany przez klub Orzeł Łódź. Zajął również trzecie miejsce w Ogólnopolskim Wyścigu Kolarskim w Gdańsku, w którym startował także Adam Staszak (zajął 5 miejsce).
W roku 1973 Zbigniew Walny zajął 2 miejsce w Mistrzostwach Okręgu w Kolarstwie Przełajowym, Piotr Kubiak 2 miejsce w Mistrzostwach Okręgu w Kolarstwie Szosowym w jeździe indywidualnej na czas.
W roku 1976 Piotr Woźniak zdobył wicemistrzostwo Polski młodzików w wyścigu szosowym.
Józef Sękowski w 1978 r. wywalczył tytuł górskiego wicemistrza Polski juniorów starszych - otrzymał powołanie do kadry narodowej juniorów, a rok później do 18-osobowej kadry olimpijskiej. Startował w wielu wyścigach w kraju i zagranicą, reprezentując barwy Polski
(Chorwacja, Czechosłowacja, Rumunia, NRD). W Bałtyckim Wyścigu Przyjaźni w indywidualnej klasyfikacji wyścigu zajął 8 miejsce.
W składzie osobowym sekcji kolarskiej byli również Zenon Wróblewski, Piotr Woźniak i Jarosław Bartczak.
Zakupy sprzętu oraz wyjazdy na obozy finansował PKS Konin, który udostępniał środki transportu na zawody i treningi. Dzięki dobrej sytuacji finansowej Oddziału PKS sekcja kolarska miała możliwość dalszego rozwoju.
Okres świetności po raz kolejny minął w latach 80-tych. Nastąpił gwałtowny regres poziomu sportowego, co było skutkiem braku środków finansowych. Z tym problemem borykały się wtedy wszystkie kluby sportowe. Wynikało to z kryzysu społeczno - gospodarczego kraju oraz wprowadzenia stanu wojennego 13 grudnia 1981r.
Barierę obniżenia poziomu kolarstwa przebił Paweł Krzysztofowicz wygrywając Wyścig o Puchar Bydgoszczy. W zawodach o Puchar Nadziei Olimpijskich w Kaliszu w wyścigu na 500 m zajął 1 miejsce oraz 4 miejsce w wyścigu na 3 km. Piotr Mazur wygrał Sprint, zdobywając złoty medal i 4 miejsce w wyścigu na 500 m. Drużyna MKS Zagłębie Konin w wyścigu drużynowym na 3000 m uplasowała się na 2 miejscu.
W „Challenge'u" Polskiego Związku Kolarskiego za rok 1988 w kategorii młodzików Andrzej Drop triumfował w wyścigach na torze – wyścigu australijskim, drugie miejsce zajął w sprincie i na dystansie 500 m , brązowy medal otrzymał w wyścigu dystansowym.
Najwyższy poziom w klubie prezentował Przemysław Mikołajczyk, zdobywając wiele medali w Mistrzostwach Polski i w wyścigach ogólnopolskich. Już od kategorii młodzik wygrywał prawie wszystkie kryteria uliczne w całym kraju. Został objęty szkoleniem centralnym.
Sukcesy zaczęli również odnosić inni zawodnicy. Daniel Zajączkowski i Marcin Sapa wygrywali w wyścigach ogólnopolskich. Drużyna w składzie: Daniel Zajączkowski,
Marcin Sapa, Jarosław Piaskowski i Dariusz Skiba zwyciężyła w Drużynowych Mistrzostwach Makroregionu Centralnego. Robert Kierejewski rywalizował w ogólnopolskich wyścigach z udziałem juniorów, zajmując trzykrotnie drugie miejsce.
Kolejne lata owocowały w nowych sponsorów. W 199l r. patronat nad sekcją objęły przedsiębiorstwa „Cembud", „Energoblok" i „Alvaretii". Bezkonkurencyjnym zawodnikiem wyścigów ogólnopolskich okazał się Marcin Sapa, który jedenastokrotnie zwyciężał w wyścigach ogólnopolskich, m. in. zwyciężył w Ogólnopolskim Wyścigu Kolarskim po Ziemi Bydgoskiej. Również Mistrzostwa Makroregionu centralnego należały do Marcina Sapy i Daniela Zajączkowskiego. W Ogólnopolskiej Spartakiadzie Młodzieży w Pszczynie byli sklasyfikowani na wysokiej 7 pozycji w jeździe dwójkami. W 1992 r. Sławomir Pasterski zdobył wicemistrzostwo Polski młodzików w wyścigu dystansowym w Żyrardowie.
Sekcja kolarska MKS Zagłębie Konin w roku 1993 przekształciła się Konińskie Towarzystwo Cyklistów w Koninie. Klub funkcjonuje do dziś pod nazwą Konińskie Ludowe Towarzystwo Cyklistów w Koninie, wychowuje kilkudziesięciu bardzo dobrze prosperujących zawodników. Mocno angażuje się też w krzewienie dyscypliny kolarstwa w naszym rejonie, corocznie organizując wiele imprez sportowych. Nie ma zawodów, z których nasi kolarze wracaliby bez sukcesów i medali.
W swojej kadrze KLTC Konin posiada wielokrotnych Mistrzów Polski, medalistów Mistrzostw Świata i Mistrzostw Europy.
 

Konińskie Ludowe Towarzystwo Cyklistów

 

Konińskie Ludowe Towarzystwo Cyklistów swój początek bierze od sekcji kolarskiej Międzyzakładowego Klubu Sportowego „Zagłębie” Konin.
23 lutego 1993 r. na posiedzeniu Zarządu MKS „Zagłębie” Konin działacze sekcji zrezygnowali z opieki MKS i powołali z dniem 1 marca 1993 r. Konińskie Towarzystwo Cyklistów z siedzibą w Szkole Podstawowej nr 12 w Koninie. Jako główny cel postawiono zrzeszanie miłośników kolarstwa, a zwłaszcza młodzieży pragnącej rywalizować w wyścigach szosowych i torowych.
Na pierwszym posiedzeniu Komitetu Założycielskiego (Zbigniew Augustynowicz, Henryk Skiba, Kazimierz Zajączkowski, Grażyna Wiatrowska, Tadeusz Synkowski i Jerzy Mazur) powołano pierwszy Zarząd Klubu, którego Prezesem został Kazimierz Zajączkowski. Podczas posiedzenia zatwierdzono Statut Klubu.
Kadrę szkoleniową tworzyli: Zbigniew Augustynowicz, Józef Gronostaj i Józef Michałkiewicz.
W 1997 r. KTC Konin zmieniło nazwę na KTC - Huta Aluminium „Konin” S.A. w związku z pozyskaniem sponsora strategicznego.
W 2005 r. Konińskie Towarzystwo Cyklistów dołączyło do Ludowych Zespołów Sportowych i przyjęło nazwę Konińskie Ludowe Towarzystwo Cyklistów w Koninie.

 

Wykorzystano Fragmenty pracy licencjackiej: Kacper Koszal – „Zarys działalności Konińskiego Ludowego Towarzystwa Cyklistów  w latach 2005 – 2015”